Proces terapeutyczny przebiega w trzech następujących, przeplatających się etapach:
I etap
Przygotowawczo – diagnostyczny
To etap obserwacji. Poznawane są możliwości, postawy i zachowania uczestników w różnych sytuacjach: nowych i znanych, trudnych i codziennych. Oceniane są możliwości adaptacji do nowych warunków społecznych. Preferowane zajęcia na tym etapie to zajęcia grupowe (integrujące) o charakterze muzyczno – ruchowym oraz zajęcia mające na celu poprawę ogólnej postawy fizycznej.
II etap
Terapia zajęciowa
Głównym celem w tym etapie jest usprawnienie zaburzonych funkcji fiyczno-umysłowych. W szczególności praca tego etapu skupia się na kształtowaniu u uczestników umiejętności wykonywania określonych prac, na utrwalaniu nawyków związanych z samoobsługą oraz na wdrażaniu do opanowania konkretnych technik pracy.
III etap
Rehabilitacja społeczna i zawodowa
Celem rehabilitacji społecznej jest włączenie osoby niepełnosprawnej w nurt życia społecznego. Odbywa sie to w toku oddziaływań rehabilitacyjnych, przez zdobywanie maksymalnej samodzielności i zaradności życiowej. Z kolei rehabilitacj zawodowa skoncentrowana jest na określonymprofilu produkcyjnym. Ma na celu przyuczenie uczestników do wykonywania kolejnych czynności (zgodnie z tokiem produkcji), przydatnych na stanowisku pracy.
Przewidywane efekty pracy terapeutyczno – wychowawczej:
- Znaczne zwiększenie stopnia usamodzielnienia, podwyższenie dojrzałości społecznej, wzrost zdyscyplinowania oraz rozwój aktywności własnej.
- Opanowanie nowych umiejętności związanych z konkretną pracą w pracowniach Warsztatu, poznanie narzędzi i sprzętów ułatwiających pracę.
- Likwidacja jednostajności i nudy przez celowe wypełnianie dnia pracy, preferowanie akywnego trybu życia.
- Doprowadzanie do świadomosci własnej wartości, godności osobistej oraz poznanie własnego miejsca w społeczeństwie.
- Zrozumienie słabszych, mniej sprawnych, udzielenie im pomocy w różnych sytuacjach.
- Wykonywanie prac o walorach estetycznych, artystycznych, użytkowych (eksponowanych na wystawach, przeglądach, a tekże będących wyposażeniem wnętrz).
- Utrwalanie nawyków higienicznych i rozwój motorycznych możliwości uczestników.